Tuesday, November 25, 2008

Binatang kesayangan Family..

Gambar 1: Jang..control ensem tu..


Salam..
Kali nie..saja nak bercerita psl kucing!!!

Kat rumah saya ada 5 ekor kucing ( 2 ekor generasi 1, 3 ekor lagi generasi 2)-semuanya jantan belaka!!
Erm..kat rumah tu..satu family sgt sayang pada kucing..terutama emak..huish!! da mcm sayang anak sendiri...
Setiap seekor ada nama masing2..haa..
1. Ronalda (adik laki saya punya)- agak hensem kot..
2. Mickey (emak punya) – lembik sket..n sgt2 manja..
3. Epoi (adik laki punya) – sgt aktif..comel sgt2..x reti duk diam..kadang2 panjat bumbung rumah...huhu penat nak turunkan..
4. Laden (adik pmpn punya) – baik..manja..tp kurang comel..hehe..
5. Jang ( abang punya) – ni lagi manja..lagi lembik..hehe..( gmbr atas tu gmbr die lar..)

Dalam sirah pun ada menceritakan perihal sahabat Nabi s.a.w- Abu Hurairah yg sgt sayang akan kucing..sehingga diberi gelaran “Bapa Kucing”..
Family saya mmg sayang kucing.. mak slalu pesan..kalo x sayang kucing n x nak bela pun..at least bg la sket makanan pd kucing tu..mudah2 an kucing2 tu akan doakan kita nanti..

“Seorang wanita masuk neraka kerana kucing. Ia menahannya hingga mati. Ia masuk neraka kerananya, kerana ia tidak memberinya makan sebab ia menahannya, dan tidak membiarkannya makan serangga-serangga tanah.” Hadith riwayat Bukhari.

Sama-samalah kita mengelakkan diri dari menyeksa binatang, lebih-lebih lagi menyeksakan mereka dengan api. “Sesungguhnya tidak ada yang berhak menyiksa dengan api selain Rabb (Tuhan) pemilik api.” Hadith Riwayat Abu Dawud, hadits shahih.

Jangan juga jadikan burung, atau apa sahaja binatang sebagai sasaran kita untuk memanah atau menembak untuk suka-suka. Selain tujuan untuk berburu untuk mendapatkan makanan. “Allah mengutuk orang yang menjadikan sesuatu yang bernyawa sebagai sasaran.” Hadith Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad.

1 comment:

aku xtw said...

salam ukhuwah~
comelnye kucing...

amek kos mechi? ble mnx tunjuk ajar nt?hikhik