Friday, April 3, 2009

Tekanan : Satu Motivasi !!!

Salam..alhamdulillah..
Walaupun hari ini Sabtu..namun saya tetap bersemangat utk datang ke tempat kerja..
Setelah siap khidmat diri..sambil bersarapan..tangan ni menekan remote control TV ..awl pagi saya gemar melihat siaran Motivasi Pagi.. almaklum la..kena ada sedikit motivasi dlm diri nie..

Jam 7.00 pg siaran motivasi bermula.. Pagi nie tajuknya Tekanan: Satu Motivasi..yg dikendalikan oleh Hj.Hushim b.Hj.Salleh (Perunding Motivasi & Kaunseling) yg tidak asing di Malaysia..agak teruja mendengar setiap butir kata-kata yg dilontarkan.. Agak menarik tajuk yg dikupaskan..antaranya beliau menyatakan setiap manusia di dunia nie mmg sentiasa ada tekanan dalam diri masing-masing..cume serius atau tidak..

Beliau juga menyatakan..Tekanan nie if kita lihat dr sudut or perspektif positif..ia akan menjadi satu cabaran bagi kita... sebagai contoh..katakanlah boss kita bagi kita nie kerja berlambak-lambak.. (cth spt project yg x putus..itu dlm kepala sy sendiri laa..),jgn kita rasa tertekan..sebaliknya jadikan ia cabaran..cabaran bahawa boss kita meletakkan sepenuh kepercayaan kpd kita utk selesaikan kerja tu..bukan niat utk mendera dan sbgnya...haa..bilamana beliau menyatakan kata-kata tu..sy rasa betul-betul bersemangat !!

Selain tu..bila kita menghadapi tekanan nie..cuba kita bersangka baik..cthnya..perhubungan dgn sahabat, keluarga..if kita alami tekanan..try to be husnuzon (berbaik sangka..)

Antara tips2 atasi stress:-
1.Lakukan solat fardhu & solat sunat (meletakkan penghrpn hanya kpd Allah swt)
2.Bersangka baik
3.jadikan tekanan tu sbg cabaran..

sebaik saja rncgn nie tamat..sy melangkah keluar rumah dgn penuh semangat.. mudah-mudahan sy terus istiqamah dan ikhlas melaksanakan apa jua pekerjaan semata-mata utk dpt keredhaanNya..amin..

No comments: