Sunday, July 4, 2010

Ya Allah ! berikan diriku kekuatan..

Salam semua..


Semalam, sudah genap seminggu arwah adik sy , Mohd Farizan (faiz) pergi meninggalkan kami… jujur sy akui..sy amat rapat dgn arwah.. jarak usia kami x jauh..setahun beza saja..

Jujur juga sy akui..masih bergenang air mata bilamana teringat pd arwah… namun, sy cuba kuatkan diri..mujur ada tiupan semangat dari keluarga dan suami… mereka lah yang memujuk sy supaya tabah dan redha.. teringat kata2 suami sy ,

“redha dgn pemergian faiz.. moga dia tenang di sana.. jgn sedih…abang ada disisi.. kena fikir juga kandungan yer..kena fikir keadaan mak..kalau mak tgk keadaan mcm ni , mesti mak lagi lemah..”

Memang betul.. sy kena kuat.. demi keluarga, suami, dan kandungan… yg lebih terasa, bilamana melihat mak sy yg lemah.. sy perlu kuatkan semangt…

Kini bila sy menelefon mak di kluang, suara mak sudah tenang..redha dgn pemergian faiz.. katanya,

“ mak da tenang skrng kakak.. kita yg hidup ni kena teruskn...sedekahkan al-fatihah dan doakn agar roh adik kau dicucuri rahmat… mak redha..”

Hari jumaat lepas, mak , abah dan adik bongsu (aida)..menghantar adik sy , faizal ke shah alam..utk melanjutkan pelajarannya di peringkat degree.. sebelum ni dia graduate diploma uitm.. masih teringat ungkapan kata2 adik sy faizal tatkala kami sekeluarga bersedih dgn pemergian faiz..faizal menghampiri dan memeluk sy… teresak2 suaranya menyampaikan hasratnya pada sy tika itu,

“Angah..aku x nak pergi belajar..x nak sambung..siapa nak jaga mak abah kat kluang..? dulu abang uda (arwah faiz) ada.. dia la yang tolong mak abah..jaga mak abah.. nanti tinggal mak,abah dengan aida aja.. abang long keje batu pahat.. kak ngah kat senai.. aku x nak pergi…”


Saat itu, sy diam.. air mata sy terus mengalir..x mampu berkata2.. sy cuba kuatkan semngat utk menjawab.. “ jgn macam ni abang cik .. (panggilan utk faizal)..kan mak abah nk tgk kau sambg belajr..peluang da ada…jgn sia2kan… redha dgn pemergian uda.. kau kena kuat … pasal mak dgn abah..jgn risau..angah dgn along nanti tiap2 minggu balik jenguk dieorang.. pergi yer nanti..jangan buat mak abah sedih..” pujuk sy… kami berpelukan..agak lama.. abang long saat itu mampu melihat dari jauh..suami sy pun sama..

Alhamdulillah..kini faizal berada di shah alam.. berjuang mencari ilmu… sabar yer abangcik..angah doakan kau berjaya..insyaAllah, nanti da dapat degree..insyaAllah, kerjaya terjamin..bila ada rezeki lebih da dapat kerja..niatkan utk bersedekah atas nama arwah uda yer…harap abangcik kuat..


Ada masa sy sendiri, teringat2 akan kenangan bersama arwah…masuk hari ini, sudah 3 kali sy bermimpi wajah arwah… setiap kali arwah muncul pasti hadir dengan senyuman nya yg manis…

Dia adalah adik yg agak rapat dgn sy… masih teringat kata2nya, bila sy belikan dia apa2 barang / makanan..pasti dia akan menjawab dgn nada gembira..mengucapkan terima kasih.. “ Terima kasih wahai kakakku yang cantik, yang comel, yang baik hati…”

Ada masa sy saja meminta dia menambah pujian itu.. “ lagi..lagi…” ucap sy..

Dia menjawab , “ yang manis rupawan, yang kiut-miut…”

Bila sy menceritakan hal ini kepada suami.. segera suami memujuk..

“jangan risau, nanti abang akn puji mcm arwah yer.. isteriku yg cantik, yang comel..”

Alhamdulillah..terhibur hati sy bila melihat kesungguhan suami yg begitu prihatin kepada sy… moga sy kuat dan tabah menghadapi hari2 mendatang…


Al-fatihah utk arwah adik sy mohd farizan..moga rohnya tenang di sana.. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

6 comments:

ctpayong said...

kakak jugak punya pengalaman yang sama. waktu itu kandungan sulong sudah hampir 9 bln. akibat terkejut & bersedih krn pemergian adik yg ke 5 (18 tahun ketika itu), kakak melahirkan anak yang hanya berusia 35 minggu. alhamdulillah bayi kakak selamat & sihat. so awak jugak kena berhati2. what is past is past. Allah lebih syg akan dia.

angahfarah said...

Wslm..
thanks kak.. sy cuba kuat dan tabah..demi kandungn ni..suami dan famly pon bg kata2 semgt..syukran ats nasiht..

noor afzan said...

salam farha..
Aku tumpang rasa lega bila kau dah tenang.

Aku memang tak layak untuk memberi nasihat sebab tidak pernah berada di situasi macam yang kau lalui tu.
tapi, aku tahu kau dan family kau cukup kuat untuk laluinya.

Allah takkan turunkan dugaan melebihi kemampuan hambaNya. Jadi, aku percaya kau mampu hadapinya juga.
Semoga ruh Faiz dirahmati Allah SWT.

angahfarah said...

thanks afzan..

Anonymous said...

sabar yer kak..
~jun

qaseh said...

salam akak.

angah selalu doakan moga arwah abg faiz tenang dan sentiasa di sisi Ilahi.. even tak rapat sgt angah dgn dia, tp, dia still abg sepupu angah. terasa dgn pemergian dia..
kita cuma boleh doakan je utk dia, kn? selagi boleh berdoa utk dia, kt ttp akn berdoa...
moga akak jadi lebih kuat untuk beby n ur family. k?