Thursday, May 7, 2009

~ Kerja sbg ibadah ~ bykkn sabar

Salam~

Alhamdulillah, syukur ke-hadrat Ilahi atas nikmat membenarkan saya bernafas di bumi ini.. Tiada coretan yg istimewa kali nie..hanya sekadar perkongsian pengalaman saya di alam pekerjaan ini…

Sudah hampir 10 bulan juga saya bekerja di industri nie..ada beberapa pengalaman dan cabaran saya hadapi.. memang sebelum saya menjejakkan kaki di industri sudah beberapa cerita saya dengar daripada senior2 dan juga pensyarah saya sendiri berkenaan tekanan bekerja di industri..memang ada kebenarannya..namun dlm hati saya setiap tekanan, saya jadikan ia sbg cabaran dan motivasi pada diri sendiri…

Sejak saya bekerja di industri nie (saya ditempatkan di bhgn RND Department- Mechanical Project Team ), agak banyak juga project2 yg perlu saya handle..biasalah..pd awalnya saya hanya membantu jurutera disini ..namun x sampai sebulan saya diberi tugasan utk handle project..estimation masa setiap project yg saya kena handle adalah hampir 4-5 bulan..kadang-kadang memang memenatkan~..tp setiap pekerjaan kita adalah ibadah..

Antara project yg saya rasa agak mencabar sewaktu saya menjadi PIC..adalah project yg melibatkan dengan Company Phillips di China~..saya ditugaskan utk menguruskan project Model Set Home Theatre Phillips..sepanjang tempoh bbrp bulan~ saya rasa emosi kurang menetu…perlu kerja lebih masa, turun berjumpa supplier, pergi ke production,attend meeting….time tu saya banyakkan istighfar dan selawat..kadang2 makan pun x ikut timing~..ada masa saya perlu meeting dengan engineer Singapore yg datang ke kilang saya.. Ya Allah~ hanya doa sahaja mampu diri ini panjatkan agar diberi kekuatan ..

Saya beranggapan hampir semua pekerjaan ..tidak dapat tidak terlepas dari wujudnya tekanan /stress…Hari nie..saya amat terkejut …awal pagi..kira2 dalam 20 minit sewaktu saya baru masuk di office ..terdengar suara Head of Department saya (boss RND)..memanggil seorang engineer (electric) ..Ya Allah..masa tu..bulu roma meremang…sampaikan kakak kerani di sini yg sudah bbrp tahun bekerja di sini menyatakan x pernah dengar suara boss sekuat itu~.. munkin ada project yg belum settle lagi..dlm hati saya masa itu, hanya mampu menarik nafas panjang2 dan zikir sebanyak2nya..

Mudah2an saya masih diberi kekuatan utk berada di industri ini..bukan semua perkara bekerja di industri nie teruk..ada juga yg baiknya…yelah..ilmu~ itu yg saya ingin kutip di sini..InsyaAllah~

No comments: