Wednesday, May 20, 2009

~ Kesempatan sblm memulakn kerja~


Salam ~

Pagi nie..saya sempat membuka Google Books..niat utk membaca beberapa synopsis buku..sebelum memulakan kerja..akhirnya saya memilih utk membacal buku berjudul : Abu Bakar : Sahabat Sejati (tulisan Abdul Latip Talib)

Buku novel Sirah Islam ini menceritakan perjalanan hidup seorang insan yg mulia dalam memnbantu Rasulullah menyebarkan risalah Islam..

Pada awal buku ini menceritakan, sejarah daripada kelahiran Saidina Abu Bakar (bapanya bernama Abu Quhaifah dan ibunya pula bernama Salma)…diceritakan bahawa hubungan kekeluargaan antara keluarga Saidina Abu Bakar dengan bapa saudara Rasulullah s.a.w sudah terjalin sejak mereka kecil lagi..ini berikutan mereka adalah dari kaum yg sama…Abu Bakar dan Rasulullah s.a.w. sudah lama bersahabat (kerana sama2 membesar dan juga berniaga)..

Apa yg menarik, Saidina Abu Bakar dalam buku ini, ada ditulis berkenaan seorang ahli kitab di Yamman begitu ingin bertemu dgn Saidina Abu Bakar sendiri.. Sebaik pertemuan berlangsung, ahli kitab itu meminta izin utk melihat tanda di tubuh Saidina Abu Bakar..Namun Saidina Abu Bakar meminta ahli kitab penjelasan tentangnya..lalu ahli kitab itu pun menyatakan,

“Berdasarkan kitab-kitab yang dibaca, akan diutuskan seorang Nabi di Tanah Arab..Dia daripada bangsa Quraisy. Nabi itu akan dibantu oleh seorang lelaki berkulit putih, kurus dan ada tahi lalat pada perutnya dan ada tanda pada peha sebelah kiri”Setelah ahli kitab itu mendpt keizinan utk melihat tanda di tubuh Saidina Abu Bakar, dia pun bersuara,

“ Demi Tuhan, tuanlah orang yg akan menjadi sahabat Nabi itu..”Bacaan saya terhenti sehingga Bab 3 (sehingga kisah cabarab dakwah Rasulullah s.a.w)..Dalam hati..insyaAllah..akan saya cuba dapatkan buku yg menarik ini..mudah2an..

No comments: