Sunday, June 7, 2009

~ adik..~

Salam..

Jari-jemari ini masih lagi sempat menaip sedikit coretan di blog utk dikongsi bersama teman2…Alhamdulillah~

Pada minggu nie..pelajar-pelajar sekolah adalah golongan yang amat ceria..kerana 2 minggu cuti sekolah… tak terkecuali adik bongsu saya- Farahaida (saya panggil adik)..masakan tidak… dia begitu teruja utk ikut saya balik ke senai…kiranya ingin menetap bersama saya selama tempoh seminggu sahaja..walhal saya sudah menyatakan padanya , “ nanti angah pergi kerja..adik tinggal sorang2..xpe ker?”..dia menjawab tak mengapa…lagipun sepeninggalan saya ke tempat kerja..dia boleh siapkan kerja sekolahnya nanti..

Sabtu lepas..saya dan adik ke Hospital Sultanah Aminah (JB) ..menziarah pak ude ..kami sampai kira2 jam 12.15tghr..sebaik sahaja melangkah masuk ke wad ..kelihatan pak ude terbaring..saya memberi salam kepadanya..agak terkejut dgn kehadiran saya dan adik tanpa ditemani abah dan mak.. “ Eh..datang 2 orang je ker?,,mak dan abah mana?” pak ude bertanya..saya tersenyum dan membalas, “ oh..ilah datang dengan adik saja..lagipun ni dari senai..adik duduk dengan ilah sepanjang cuti sekolah nie..” pak ude mengangguk tanda faham..lama jugak saya berbual dengan pak ude..Alhamdulillah~ saya lihat pak ude sudah boleh diajak berbual..cume kadang2 nafasnya agak semput sedikit..pak ude saya juga sempat mengusik adik saya utk mengurut kepalanya..mula2 adik rasa malu..tp saya pujuk adik tolong picitkan kepala pak ude.. “tak rasa apalah aida urut pak ude nie..rasa tulang aje..”, pak ude berseloroh..saya dan adik tersengih2..pak ude memang suka bergurau..hem..saya sempat membelikan adik sepupu saya makanan tengahri..risau jika dia belum menjamah makanan tengahri lagi..dan x lupa juga saya membekalkan bbrp majalah utk bacaannya..mudah-mudahan dia x terasa sunyi dan bosan duduk di hospital tu…kira2 jam 1.30 ptg kami beredar…saya doakan agar pak ude cepat sembuh..


Ahad pagi pula setelah siap menyediakan sarapan pagi (masak nasi goreng saja)..saya bersiap sedia utk mencuci kereta ..almaklumla..da agak kotor saya lihat kereta nie..adalah 2 minggu x sempat cuci…nak tak nak saya gagahkan diri nie ..setelah selesai..saya mengemas bahagian dapur pula... oh..semua housemate saya tiada pada hari nie sbb mereka balik kampung ..katanya ada jemputan.. kira-kira jam 10 pagi saya mengajak adik ikut saya ke pasar tani..mencari bahan2 utk masak..tiba-tiba adik saya bersuara, “ Angah..kan best dapat makan tom yam..hehe~”..saya tersenyum.. “Oh..nak suruh angah masak tom yam la nie..?” adik pula tersengih2.. “ pandainye..patutla dari tadi asyik pusing2 kat tempat ayam jer..” saya membalas.. haii..saya pun membeli la bahan2 utk masak tom yam..adik punya pasal..xpe laar.. tghri tu setelah selesai makan, adik memuji masakan saya.. “Sedaplah tom yam angah..dulu x pandai masak..naper sekarang masak sedap jer..” huhu ~ jujur sungguh dirimu adikku..pujian tu mmg membina tapi ada juga penyataan yg amat tajam..haha~ “angah masak dengan kasih sayang..tu yang sedap..” ucap saya.. “oh..dulu xde kasih sayang laa?” adus..pedas2..haha~ “dulu angah x pandai masak sangat laa..haha..”.. kata saya utk sedapkan hati..
Tiba-tiba adik bersuara, “Esok boleh la angah masak ayam masak lemak cilia api..mesti sedap kan..” “wah..wah..order macam angah nie chef restoren yer.. haha~” balas saya..tersengih2 adik. “InsyaAllah yer..angah masak nanti..tapi adik kena tolong laa..boleh?” dia mengangguk2…

Pagi nie..setelah saya siap masakan nasi , saya keluar mencari sarapan utk adik nanti..yelah saya masuk kerja jam 8.20pagi ..balik jam 6ptg…mesti sediakan bekalan makanan utknya…biskut, milo semua saya dah standby…nie pun saya di office kerap telefon adik..risau jika dia bosan di rumah sorang2… adik sempat berkata , “Angah nie asyik tipon jer..jangan risau laa..adik tau jaga diri..nie pun tgh buat kerja sekolah..” Lega saya dia cakap macam tu..Cuma mmg ada rasa risau laa..harap adik x bosan yer..



~ gambar adik bersama mak dan abah~

2 comments:

Nurul 'Uyun Binti Ahmad said...

adik, angah pandai masak sebab angah dah nak kawen la tu.. adik ni buat-buat tak tau pulak.... sabarla dik, kejap lagi angah kawen, susahlah asik nak makan tomyam angah lagi... sabar ye...


~dush buat kak farah~

angahfarah said...

purkee 'uyun...huhu~