Monday, May 25, 2009

~ Siapakah Nasruddin Mullah??~

Baru-baru nie saya mendapat sebuah buku berkenaan Nasrudin Mullah dari sahabat.. Saya tertanya2 siapakah Nasrudin Mullah ini? Lantas saya mencari info di internet..

Nasrudin ialah seorang ahli sufi yang terkenal dengan menyampaikan teladan kepada masyarakat dlm bentuk humor..
Nasrudin tinggal di Anatolia, ia dilahirkan di Hortu, Desa Sivrihisar, Eskişehir di abad ke-13, kemudian menetap di Akşehir, dan kemudian di Konya, di mana dia meninggal dunia pada 1275.

Saat ini, cerita Nasruddin begitu terkenal di berbagai daerah, dan telah diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa. Beberapa daerah secara mandiri mengembangkan karakter yang mirip dengan Nasruddin. Di kebanyakkan daerah, Nasruddin merupakan sebahagian dari budaya. Nasruddin sering muncul sebagai karakter aneh yang besar di Albania, Arab, Armenia, Azerbaijan, bengal, Bosnia, Bulgaria, Yunani, Hindi, Italia, Pashto, Persia, Rumania, Serbia, Turki dan Urdu kaum tradisi vignettes. Dia juga sangat terkenal di Yunani untuk hikmah dan penghakiman (undang-undang) dan dia juga dikenali di Bulgaria, meskipun dalam peranan yang berbeza. Karekter Nasrudin juga sudah sangat terkenal di Cina selama bertahun-tahun, dan masih akan muncul dalam berbagai filem, kartun, dan novel.Di china, karakter beliau lebih dikenali sbg Afanti..(seperti cover buku di bawah nie)



Saya sendiri sudah hampir separuh membaca buku tentang Nasrudin Mullah ini..agak banyak pengajaran dan teladan yg disampaikan..sampaikan ida (housemate saya juga suka cara penyampaian yang dibawa oleh Nasrudin Mullah itu sendiri)..

No comments: