Sunday, April 25, 2010

My First Check-Up !! - ( 8 Weeks)

Salam semua,

Alhamdulillah…syukur dipermudahkan urusan…

Awal pagi td, 26 April 2010 sy pergi membuat pemeriksaan di klinik desa utk kali yg pertama…Syukur suami sanggup ambil cuti utk menemani sy… (walhal sy boleh je pegi sendiri…)..

Seawal jam 7.30 pg kami bertolak dr rumah..jarak ke klinik tak berapa jauh..dlm 10 minit da sampai…setibanya kami disana, kelihtn agak ramai ibu-ibu yg hamil dan ibu yg membawa ank kecil mereka utk pemeriksaan…dlm hati masa tu rs malu sbb perut pun x nmpk sgt jika dibandingkan dgn ibu2 hamil yg lain..almaklumlah..kandungn sy baru jer mencecah 2 bulan…ibu2 lain rsanye 5-7 bulan..jadi mmg nmpk ler gaya seorng ibu hamil….

“ Ye, adik..ada apa boleh sy bantu?” tegur seorang misi di kaunter pendaftaran.
“Oh..sy nk buat kad merah utk ibu mengandung.” balas sy sambil tersenyum..
“ok..awak ambil nombor dulu.. em, ada bawak surat nikah, IC puan dan IC suami?” tanya misi tersebut..
“Ada, ni dia..” jawab sy sambil meminta suami dokumen2 yg diperlukan…nasib baik suami setia disisi…lagak bagai setiausaha yg membawa fail yg berisi dokumen td… terima kasih abang..!!
“Suami duduk dulu, ok..awak pula ambil botol ni utk buat urin test…nk cek awak punya urin bersih atau kotor..” misi tersebut menghulurkan sy botol kecil dan menunjukkn arah tandas kepada sy.. cepat sy mengangguk sambil menjeling kea rah suami mengisyaratkannya supaya mencari tempat duduk sementara menunggu sy…

Selesai ujian urin td, sy diminta duduk di kaunter pendaftaran utk membantu misi tersebut melengkapkan maklumat di dalam buku merah… agak lama juga..dlm setengah jam kemudian selesai..

“ok..puan nanti masuk ke bilik nombor 3 yer..masuk jumpa di misi dalam tu yer…nak amik darah…”
Gulp !! “oh..ada ambil darah yer nurse.?.” tanya sy…sambil menelan air liur…agak takut sebenarnya sy bab-bab darah nie…
“Ada…utk ujian HIV, nak tentukan darah awak jenis apa dan nk tengok kepekatan hemoglobin darah awak…jgn takutlah..tak sakit pun..”

Sebaik melangkah masuk ke bikik no.3, kelihatn misi bersedia utk memeriksa sy…setelah memberi salam kepadanya, misi tersebut membelek2 buku rekod sy tadi..
“oh..bagusnya awak ni..awal2 da datang utk pemeriksaan… baru 8 minggu..tp da dtg cek..”
“oh..boleh yer nurse? Ada kakak ofis penah cakap kalo pergi awal kena marah… tp ada yg cakap pergi awal pun tak de masalah...”
“bagusnya dlm usia kandungn awl ni la ibu hamil blh dtg…sbb kita boleh detect jika ada apa2 masalh..bimbang penyakit ibu hamil ni spt darah tinggi ke, kencing manis ke, kepekatan darah yg rendah ker..jadi boleh kita nasihatkan apa yg patut…”
“oooh…”

Selesai jer cek darah ..sy diminta utk masuk ke bilik no.1 pula…Aikk..sy ingat da habis da td..ada lagi rupanye..
Suami yg sedari tadi menunggu diluar kusyuk membaca buku yg dibawa dari rumah (mmg hobi dia dari dulu…minta2 anak kami pun ada hobi yg sama sptnya…)
Tiba-tiba suami datang ke arah sy sebelum sy melangkah masuk ke bilik no.1 td..
“ Boleh abang ikut masuk?” tanya suami beriya-iya..
“Em, rasanya tak boleh la abang..abang tunggu luar yer..sekejap lagi selesai la…” balas sy..
“Tp abang rs boleh masuk la..jom..” suami menarik tangan sy ke arah bilik no.1 td..sy mengetuk pintu sambil memberi salam…
“Nurse, suami sy boleh ikut masuk sekali ker?” tanya sy sambil tersenyum memandang suami..
“ minta maaf Encik, tak boleh la yer..lagipun bukan doktor yg cek.. sy ni nurse ..buat pemeriksaan biasa jer.. sila tunggu di luar yer…terima kasih..” balas misi td dengan berhikmah…

Faham dengan permintaan misi td..suami sambil tersenyum2 menunggu di luar…kesian abang..insyaAllah nanti bila pergi scan di klink swasta abang boleh masuk yer… kena ikut prosedur juga…

Selesai urusan di bilik no .1 yg byk menekankan aspek kesihtn ibu mengandung disamping menentukan tarikh temujanji seterusnya, sy diberi 2 jenis ubat.. asid folic dan juga vitamin complex.. misi tu cadangkn sy utk dapatkan Obimin.. sbb di klinik tiada bekalan ubat tersebut…insyaAllah..nanti sy dapatkan…

Alhamdulillah..selesai saja pemeriksaan,sy keluar mencari suami yg kusyuk lagi membaca…rsnya da setengah bab dia baca buku tu sejak mlm td… alahai…suamiku
Kemudian kami bertolak pulang ke rumah… InsyaAllah next check-up pd 24 Mei 2010…

3 comments:

Umi said...

huhuhu... mcm tu la proses ibu hamil checkup di klinik desa... :)

angahfarah said...

salam kak umi..
thanks inform psl check-up awal..hihi~ nurse puji sbb dtg awal..almaklum ler first time..

noor afzan said...

salam farah..
wahh..first experience.
bagus la share..
=)